Sağır Pamuk Prenses, görme engelli Cinderella… Masallar engelsiz bir dünya için yeniden yazıldı

Posted by

Hindistan’da masalların yeni versiyonlarının yazarlarına göre engelli kadınlar göze çarpan bir sosyal soruna dikkat çekti
Klasik masalların yeni versiyonlarının yazarları, bu hikayelerin son cümlesi olan “Ve onlar… sonsuza dek mutlu yaşadılar” cümlesinin engelli insanlar için de geçerli olması gerektiğini açıkladı. Bunun yerine sıradan çocuklar, peri masalları okurken yüzdeki yaraların, sakatlıkların ve fiziksel farklılıkların, ister Notre Dame’ın Kamburu, ister Güzel ve Çirkin’deki Canavar olsun, korkuya neden olduğunu çabuk öğrenirler.

Mart ayında yayınlanan kitabın fikri, pandemi sırasında çevrimiçi bir seminer sonrasında ortaya çıktı. Atölye katılımcıları, otizm, körlük, nörodiverjans (bir kişinin beyninin tipik olarak kabul edilenden farklı şekilde işlemesi, öğrenmesi ve/veya davranması), sağırlık veya sınırlı hareket kabiliyeti deneyimlerinden yararlanarak hikaye anlatmanın yollarını aradılar.
Mumbai’den bir sağlık çalışanı Rapunzel’in hikayesini yeniden canlandırdı çünkü Rapunzel kendini onunla özdeşleştiriyordu. Kadın versiyonunda, prens Rapunzel’e aşık olup onu sarayına davet ettiğinde, dünyayı görme ihtimali kalbi hızla atmasına rağmen Rapunzel bunu reddeder.
“Yapamam. Odadan bahçeye rampa yok.”
Prens, “Bir yolunu bulacağız. Seni aşağı indirebilirim” diyor.
“Beni taşıyacak mısın? Bundan hoşlanacağımı sanmıyorum. Her zaman her yere kendi arabamla giderim.”
Yeni Rapunzel’de, nanoteknolojiye sahip bir işitme cihazının yardımıyla, tamamen sessizliğin olduğu karmaşık bir dünyada bağımsız olarak geziniyor. Kendisi de kısmen sağır olan yeni versiyonun yazarı bunu anlattı. Seviniyor ve artık kitabı yayımlanmış bir yazar olduğuna inanamadığını itiraf ediyor.
Yüksek Mahkeme avukatı olan başka bir yazar, “Pinokyo”yu, kadınların fiziksel mükemmelliğiyle ilgili toplumsal kavramlara (peri masallarında da devam eden bir saplantı) meydan okumak için yeniden işledi.

Kronik nörolojik hastalığı olan bir kadın, “Kendinizdeki ve çevrenizdeki insanlarda kusurları kabul etme fikrini sunmakla ilgiliydi” dedi.
Ana karakteri, her yalan söylediğinde yapay bacağı uzayan bir kız öğrenci olan Maryam’dır. Okulda zorbalığa maruz kalan ve akranlarından izole edilen Maryam, Moon ile arkadaş oldu ve ona şunları söyledi:
“İnsanlar ne derse desin, nasıl hissetmek istediğinizi seçebilirsiniz.”
Yalnızlık, engelli ve engelsiz okurlarda yankı uyandıran hikâyelerin baş temasıdır.
Gençliğinde dejeneratif göz hastalığı teşhisi konan başka bir yazar, “Engelli okuyucular hikayelerde kendilerini gördüklerini, gruptan dışlanmanın acısını, kimsenin onlara ihtiyacı olmadığını hissettiklerini söyledi” dedi.
Ekip, peri masallarının yeni versiyonlarında Avrupa klasiklerini yeniden işlemeye karar verdi, ancak eylemin yeri (yer adları, yemekler, kültürel referanslar) Güney Asya’ya ait. Yazarlar, bu hikayelerin okuyucuların Hint toplumunun en altında yer alan engelli kadınların hayatlarının da sağlıklı insanların hayatları kadar önemli olduğunu anlamalarına yardımcı olacağını umuyor.
“Toplum insanları engelli durumuna indirgiyor ve gördükleri tek şey bir baston ya da tekerlekli sandalye. İnsanlar bizim de aynı sevgi, dostluk, reddedilme ya da eğlence deneyimine sahip olduğumuzu unutuyor. Biz de sosyal dokunun bir parçasıyız.”

Leave a Reply

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir